Procesy w zarządzaniu zasobami ludzkimi

Każda organizacja działa na rzecz realizacji jednej wizji. To samo osiąga się poprzez formułowanie pewnych strategii i ich realizację, co odbywa się w dziale HR. U podstaw tego sformułowania strategii leżą różne procesy, a skuteczność tych pierwszych polega na ich skrupulatnym zaprojektowaniu. Ale czym dokładnie są i z czym wiążą się te procesy? Przeczytajmy dalej i zbadajmy.
 
Poniżej znajdują się różne procesy związane z zasobami ludzkimi:
 
  • Planowanie zasobów ludzkich (rekrutacja, selekcja, zatrudnianie, szkolenia, wprowadzenie, orientacja, ocena, awans i zwolnienia).
  • Zarządzanie wynagrodzeniami i świadczeniami pracowniczymi
  • Zarządzanie wydajnością.
  • Relacje pracownicze.
 
Skuteczne zaprojektowanie tych procesów, oprócz innych rzeczy, zależy od stopnia zgodności każdego z nich. Oznacza to, że każdy proces jest podporządkowany innym. Zaczynasz od planowania zasobów ludzkich, a na każdym kroku jest stale dodawana wartość. Dla przykładu, PMS (Performance Management System) organizacji takiej jak Infosys różniłby się od organizacji takiej jak Walmart. Zbadajmy każdy proces z osobna.
 
Planowanie zasobów ludzkich: Generalnie, uważamy, że planowanie zasobów ludzkich jest procesem prognozowania ludzi. Racja, ale niekompletne! Obejmuje ona również procesy oceny, promocji i zwolnień.
 
Rekrutacja: Ma ona na celu przyciągnięcie kandydatów, którzy spełniają określone kryteria pracy.
 
Wybór: Kolejny poziom filtracji. Celem jest stworzenie krótkiej listy kandydatów, którzy są najbliżej siebie pod względem kwalifikacji, doświadczenia i potencjału na danym stanowisku.
 
Zatrudnianie: Wybór ostatecznego kandydata, który otrzyma tę pracę.
 
Szkolenia i rozwój: Te procesy, które działają na pracownika na pokładzie w celu podniesienia jego umiejętności i zdolności.
 
Zarządzanie wynagrodzeniami i świadczeniami pracowniczymi: Proces ten obejmuje podejmowanie decyzji o wynagrodzeniach, zachętach, świadczeniach dodatkowych, premiach itp. Pieniądze są głównym czynnikiem motywującym w każdej pracy, a zatem znaczenie tego procesu. Pracownicy wykonujący swoje obowiązki szukają podwyżek, lepszych płac i premii.
 
Zarządzanie wydajnością: Ma to na celu pomóc organizacji w szkoleniu, motywowaniu i nagradzaniu pracowników. Ma to również na celu zapewnienie, że cele organizacyjne są skutecznie realizowane. Proces ten obejmuje nie tylko pracowników, ale może dotyczyć również działu, produktu, usługi lub procesu klienta, a wszystko to w celu ich wzmocnienia lub dodania wartości.
 
Obecnie istnieje zautomatyzowany system zarządzania wydajnością (PMS), który zawiera wszystkie informacje pomagające menedżerom ocenić wydajność pracowników i odpowiednio ocenić ich potrzeby w zakresie szkoleń i rozwoju.
 
Relacje pracownicze: Utrzymanie pracowników jest uciążliwością dla organizacji, zwłaszcza w branżach, które są bardzo konkurencyjne. Chociaż istnieje wiele czynników, które motywują jednostkę do trzymania się lub opuszczenia organizacji, ale z pewnością niewiele z nich jest pod naszą kontrolą.
 
Relacje pracownicze obejmują prawo pracy i relacje z pracownikami, środowisko pracy, zdrowie i bezpieczeństwo pracowników, zarządzanie konfliktami pracowniczymi, zarządzanie konfliktami pracowniczymi, jakość życia zawodowego, odszkodowania dla pracowników, programy pomocy i opieki zdrowotnej dla pracowników, doradztwo w zakresie stresu zawodowego. Wszystko to ma kluczowe znaczenie dla zatrzymania pracowników, oprócz pieniędzy, które są tylko czynnikiem higienicznym.
 
Wszystkie procesy są integralną częścią przetrwania i sukcesu strategii HR i żaden pojedynczy proces nie może działać w izolacji; musi istnieć wysoki poziom zgodności i spójności między nimi.

Kategorie: Blog,

Autor

Dorota Kubacka

Redakcja kongresy.waw.pl